Vă place titlul? Știți, pentru că suedezii au caracterele alea speciale care apar și în catalog… Astăzi este despre IKEA și o mulțime furioasă de boomeri care au luat cu asalt comentariile unor postări de pe pagina de Facebook a magazinului. În acest articol aflăm care este legătura dintre mobilier și comunitatea LGBT și de ce câțiva români și-au rupt cardurile IKEA și amenință cu boicotarea magazinului.

Dar ca să o iau de la început…

Ikea a ridicat câte un steag al comunității LGBT în fața magazinelor pentru a marca  Ziua Internațională împotriva Homofobiei, Transfobiei și Bifobiei. O poză cu acest steag a fost pusă și pe Facebook, acolo unde oamenii au lăsat peste 2000 de comentarii. Totodată, magazinul a făcut și o campanie pentru susținerea persoanelor LGBT numită „Iubirea există și în afara celor patru pereți”. Unii au susținut ideea, alții au făcut hate, au înjurat, au spus că nu vor mai cumpăra de la Ikea, iar alții au scris romane întregi în comentarii despre creștinism și dacii liberi. M-am bucurat să văd multe comentarii pozitive, dar m-am amuzat la cele care criticau. Cei mai funny oameni mi s-au părut cei care scriau „AȚI PIERDUT UN CLIENT”, „NU MAI CUMPĂR DE LA VOI”, „cea mai bună metodă să dai faliment in Romania :)))”. IKEA sigur va da faliment în câteva zile pentru că nu o să mai cumperi hot-dogs la 1 leu.

Oamenii care au comentat așa ceva clar nu au nici cea mai mică idee despre profitul IKEA (care anul trecut și-a revenit spectaculos). În plus, mă aștept ca suma să crească, mai ales că au atins un public destul de numeros și tânăr care susține comunitatea LGBT. Magazinul ăsta face din cumpărături o experiență. Adică, nu te duci acolo doar să-ți iei mobila și să pleci. Stai ore întregi să te uiți la decorațiuni, să te inspiri pentru redecorare, să vezi ce obiecte utile ai putea să-ți mai cumperi, să mănânci chifteluțe. Pe scurt, afacerea lor o să meargă în continuare pentru că nu prea există alternative. Sigur, vor pierde câțiva clienți, dar tot vor avea profit pentru că au atins încă un target și au creat controverse în jurul brandului.

Comentariile au continuat să curgă și la următoarea postare: O poză pe care apărea sloganul campaniei „Iubirea există și în afara celor patru pereți” însoțită de steagul LGBT.

Nu am putut să nu o observ încă un tipar. Cel cu „vedeți-vă de mobila voastră și lăsați opiniile despre altceva”. De când un brand nu mai are voie să-și spună o părere sau să ia poziție în legătură cu un subiect actual? De exemplu, dacă IKEA ar fi făcut o campanie de conștientizare în legătură cu poluarea mediului sau reciclarea plasticului s-ar mai fi activat atâtea persoane în comentarii? Cel mai probabil nu.

Pentru că e greu să creezi brand-awareness cu un subiect care a devenit comun. De aceea, unii apelează la subiecte controversate ca să se diferențieze. Deși nu vrem să recunoaștem, scandalurile au vândut întotdeauna. Asta nu e valabil doar în publicitate sau social media. Să ne aducem aminte ce audiență avea Acces Direct cu Vulpița și Viorel, să ne amintim și când ne uitam la Capatos sau cum toți eram în fața televizoarelor până dimineața să vedem ce invitați mai aduce Dan Diaconescu. Dar pe vremea aia nu aveam atâtea platforme și rețele de socializare unde puteam să comentăm. Acum, este foarte simplu dat fiind că oameni de toate vârstele au conturi pe Facebook, Instagram chiar și TikTok.

Cât despre „cazul IKEA”, îmi doresc ca oamenii să fie mai toleranți, măcar față de părerea cuiva. Chiar dacă este un brand sau o persoană, fiecare are dreptul la o opinie: să susțină sau nu ceva. Nu ești de acord, nicio problemă. În cazul ăsta nu mai cumperi de la IKEA pur și simplu, fără să arunci venin și amenințări în comentarii. Sau, cei și mai inteligenți *cough cough* vor face cumpărături acolo în continuare dacă sunt mulțumiți de calitatea produselor, de prețuri sau de experiența pe care o oferă magazinul.

Later edit: De când m-am apucat să scriu articolul ăsta, IKEA a mai trigger-uit niște boomeri cu câteva postări. Partea bună e că aici sunt cele mai juicy comentarii, o să vă las câteva screenshot-uri mai jos.

Nu înțeleg de ce campania asta îi enervează pe unii atât de tare. Pozele în sine sunt absolut inofensive. Sunt niște simple fotografii cu mobilier din oferta IKEA pe care apar un text și un steag curcubeu. Cumva, aș fi înțeles ca oamenii să se scandalizeze dacă în poze ar fi apărut persoane din comunitatea LGBT, eventual sărutându-se, pentru că asta ar fi fost ceva anormal pentru ei.

În concluzie, lumea a devenit prea sensibilă, din punctul meu de vedere, dacă a ajuns să umple secțiunea de comentarii la o fotografie cu o masă și 2 scaune de grădină pe care apare un steag.

Și postările care au stârnit atâta vâlvă…