Articolul de astăzi nu este doar pentru gagici așa cum te-ai fi așteptat din titlu. Nu o să fac review-uri ale produselor pentru că nu am avut în mână nimic de la brandurile de mai sus. De fapt, mă doare-n cot de cât de calitative sunt. Vreau să vorbesc despre cum sistemul capitalist în care trăim a ajuns să-i facă milionari pe Rihanna, Jeffree, Kylie și Selena Gomez (pentru că ei sunt deținătorii acestor firme) care vând chestii scandalos de scumpe unor oameni care economisesc poate luni de zile să își permită un singur produs.
Povestea și sumele fabuloase din spatele cosmeticelor
Ca să o iau de la început și să ne lămurim. Acum câțiva ani, Rihanna a scos o gamă proprie de cosmetice numită Fenty Beauty. Kylie Jenner are și ea una (Kylie Cosmetics) și, mai nou, și Selena Gomez și-a lansat Rare Beauty. Jeffree Star e cântăreț (scuză-mă că sunt ignorantă, dar eu nu l-am auzit niciodată cântând) și este și make-up artist. Este foarte popular pe YouTube și în online în general iar produsele lui au ajuns și în România.
Ce au toți oamenii ăștia în comun? Sunt vedete care au vrut să-și mai crească puțin veniturile. Ca să îți faci o idee, Fenty Beauty a avut încasări de 100 de milioane de dolari în prima săptămână de lansare în magazinele Sephora, iar după un an și un pic pe piață a avut vânzări de 570 de milioane de dolari. Sigur, nu toți banii ăștia au ajuns la Rihanna în cont.
„Cașcaval” mult a făcut și Kylie Jenner de pe urma Kylie Cosmetics, ba chiar mai mult decât Rihanna pentru că, spre deosebire de Fenty Beauty care nu e în totalitate al ei, Kylie deține tot brandul. Domnișoara Jenner a ajuns cea mai tânără miliardară care și-a făcut averea singură la doar 21 de ani. „Self-made” zici? Sunt convinsă că lumea a cumpărat pentru că sunt niște produse de o calitate excelentă și nu deoarece Kylie e sora surorii sale, Kim Kardashian.
Și averea Selenei Gomez a crescut după ce brandul ei, Rare Beauty, s-a extins și a devenit unul global. Deocamdată vânzările n-au bubuit ca în cazul lui Kylie. Dar eu cred că asta a fost din cauză că Selena nu și-a pus numele în brand (măcar Rare Beauty by Selena Gomez) să știm și noi acolo „al cui ești tu, maică?”
Forbes zice că 11 dintre cele mai bogate 80 de femei „self-made” și-au obținut banii datorită produselor de îngrijire sau de make-up. Mai e nevoie să mai zic ceva?
Dar să nu-l uit pe Jeffree Star care a strâns „doar” 200 de milioane de dolari fiind antreprenor/ celebritate pe internet. Și nu aș avea o problemă cu el sau cu nimeni din cei menționați mai sus dacă produsele astea lăudate pe tot mapamondul ar fi meritul lor. Și aici mă refer la calitatea și la formula efectivă a cosmeticelor că doar de asta dai 300 de lei pe o paletă, nu? Doar nu crezi că vedetele stau să supravegheze cât pigment se pune într-un fard sau mai mult: să pună ele mâna la treabă.
De unde atât hype pentru cosmeticele astea
Datorită unui marketing bine pus la punct dacă mai avea cineva vreun dubiu. Normal că atunci când vezi că Rihanna sau Selena Gomez sau altă vedetă pe care o placi scoate o linie de make-up vrei să încerci și tu măcar un lucru. Sau poate să zicem că nu le placi, dar ai văzut tu un iluminator mișto pe fața Rihannei și ai fost sigură că e din gama Fenty așa că trebuie să-l ai.
Ori ai văzut produsele celor numiți mai sus la un alt vlogger sau influencer căruia nu-i mai ajungeau cuvintele de laudă pentru ele. Când îți povesteau ei de ce e în regulă să dai peste 100 de lei pe un ruj Rare Beauty, 200 pe un iluminator Fenty sau peste 300 de lei pe o paletă de la Jeffree pentru că „sunt așa de pigmentate și rezistente”, nu-i așa? Ai economisit și te-ai dus la Sephora să le mai dai niște bani vedetelor. Fantastic.
Ce e de făcut în situația asta?
Păi, ca să nu mai faci niște oameni din Statele Unite să ajungă miliardari în timp ce tu abia aștepți salariul să dai iama în Sephora, ai putea să cauți replici ale produselor la prețuri mult mai accesibile. Da, și așa îmbogățești o mare corporație dar una e să dai 30 de lei pe un gloss și alta e să dai 100. De exemplu, îmi doream foarte mult paleta Blue Blood de la Jeffree. În loc să o cumpăr cu 200 de lei, am făcut puțin research și am găsit aproximativ aceleași culori într-o paletă de 70 de lei de la Makeup Revolution. La fel și glossurile Maybelline care sunt copia fidelă a celor de la Fenty. Plus multe alte firme care fac produse foarte calitative la prețuri foarte mici. E suficient să cauți puțin pe Instagram și o să vezi că nu e nevoie să spargi 500 de lei în Sephora când poți să cheltui mai puțin de 100 în alte magazine.
Disclaimer: dacă mai era nevoie să o spun, acest articol e un pamflet. Nu mă înjurați dacă vă plac produsele Fenty, Kylie, Jeffree etc. Dacă vă permiteți și vi le doriți…liber la cumpărături. Nu am nimic cu cei care le cumpără. Am vrut doar să vedem puțin cum ajung unii să își mărească averea considerabil în acest minunat, nu-i așa, sistem capitalist în care trăim. Totuși, am vrut să le ofer o alternativă și celor care nu și le permit și să le spun că nu au de ce să le pară rău sau să se simtă prost pentru asta.
One Response
Buna. Inteleg ca facem mendrele capitalismului. Saracii mai saraci, iar bogatii din ce in ce mai bogati. Insa, referindu-ne strict la calitatea produselor, am incercat produse din ambele categorii si la o comparatie intre fardurile Makeup Revolution si cele RareBeauty, culorile sunt mai pigmentate si rezista mult mai bine pentru cele din urma.